Νέα ανάρτηση της Αμερικανίδας αρχαιολόγου η οποία σχολιάζει το μνημείο της Αμφίπολης, την πολιτική προπαγάνδα, τους Σκοπιανούς, αλλά και το πώς συνέβαλε ο Έλγιν στην ανεξαρτησία των Ελλήνων από τους Οθωμανούς
Το ταφικό μνημείο της Αμφίπολης, τα Σκόπια, την πολιτική προπαγάνδα, αλλά και τον... Παρθενώνα σχολιάζει η Αμερικανίδα αρχαιολόγος Ντόροθι Κινγκ σε νέα ανάρτηση στο ιστολόγιο της, εν αναμονή των αυριανών ενημερώσεων από το υπουργείο Πολιτισμού.
Σύμφωνα με την Αμερικανίδα αρχαιολόγο, οι αρχαίοι έχτιζαν μνημεία και ανήγειραν αγάλματα στο πλαίσιο προπαγανδιστικών εκστρατειών, ενώ, όπως λέει, τόσο η ιστορία όσο και η αρχαιολογία παραμένουν κομμάτι της ταυτότητας ενός έθνους και συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται για προπαγανδιστικούς σκοπούς έως σήμερα.
“Κάποιες φορές αυτό είναι κακό, κάποιες φορές καλό”, αναφέρει και φέρνει ως παράδειγμα τα γλυπτά του Παρθενώνα υποστηρίζοντας ότι η μεταφορά τους από τον Έλγιν από την Αθήνα στο Λονδίνο συνέβαλε στην ανεξαρτησία των Ελλήνων από τους Οθωμανούς!
“Τ α γλυπτά που ο Έλγιν μετέφερε στο Λονδίνο και υπηρέτησαν ως πρεσβευτές των Ελλήνων στις αρχές του 19ου αιώνα. Επιτέλους ο κόσμος κατάλαβε ότι ο Τζόναν Γουίκελμαν(ιστορικός τέχνης-αρχαιολόγος) ήταν λάθος, ότι η ρωμαϊκή γλυπτική δεν ήταν ανώτερη της αρχαιοελληνικής, και ότι στην πραγματικότητα το αντίθετο ήταν σωστό και ότι οι Ρωμαίοι είχαν αντιγράψει τους Έλληνες. Ο ελληνικός πολιτισμός, ο οποίος παρέμεινε κρυμμένος επί ένα τεράστιο χρονικό διάστημα πίσω από τους Οθωμανούς, ήταν αξιοθαύμαστος και αυτό οδήγησε απευθείας στη διαμόρφωση ενός Φιλελληνικού ρεύματος, το οποίο με τη σειρά του οδήγησε στην δημιουργία κεφαλαίων προκειμένου να ενισχύσουν οι Έλληνες των αγώνα τους για την ανεξαρτησία. Όποια άποψη και αν έχει ο καθένας σήμερα για τον Έλγιν, την εποχή εκείνη, οι ενέργειές έφεραν χρήματα με τα οποία αγοράστηκαν όπλα και βοήθησαν στην απελευθέρωση της Ελλάδας από τους Οθωμανούς”, εξηγεί η αρχαιολόγος.
Αιχμές προς τα Σκόπια
Βέβαια, η κ. Κινγκ εκτόξευσε και βολές προς τα Σκόπια αναφορικά με τις προσπάθειες τους να οικειοποιηθούν την αρχαία δόξα και ονομασία της Μακεδονίας. Όπως τονίζει, προφανώς κάθε προπαγάνδα δεν είναι καλή ή ακριβής. Συγκεκριμένα, φέρνει ως παράδειγμα την Ρουμανία και την ονομασία της, η οποία σημαίνει "γη των Ρωμαίων", μολονότι η συγκεκριμένη περιοχή ήταν απλώς μία από τις πάμπολλες που είχαν κατακτήσει οι Ρωμαίοι, χωρίς ουδέποτε να τη θεωρήσουν πατρίδα τους.
“Τα Σκόπια είχαν διάφορες ονομασίες στην Αρχαιότητα, αλλά το όνομα "Μακεδονία" δεν ήταν ποτέ μία από αυτές. Ομολογουμένως οι αρχαίοι Μακεδόνες κατέκτησαν την περιοχή, όμως ο Μέγας Αλέξανδρος κατέκτησε επίσης το σύγχρονο Ιράν και το Αφγανιστάν και καμία από αυτές τις χώρες δεν ισχυρίστηκε ότι υπήρξε τμήμα της αρχαίας Μακεδονίας!”, υπογραμμίζει χαρακτηριστικά.
Η Αμφίπολη και η πολιτική προπαγάνδα
Σε ότι αφορά τους ισχυρισμούς ότι το ταφικό μνημείο στην Αμφίπολη είναι Ρωμαϊκό και ότι προβάλλεται για προπαγανδιστικούς σκοπούς, η γνωστή αρχαιολόγος δηλώνει:
“Μετά τις γελοίες θεωρίες ότι το μνημείο της Αμφίπολης ήταν Ρωμαϊκό και ότι η κ. Περιστέρη και η πολύ ταλαντούχα ομάδα της κάνουν κακή ανασκαφή, τώρα υπάρχουν και κατηγορίες ότι η Αμφίπολη χρησιμοποιείται για πολιτική προπαγάνδα. Στην περίπτωση που αυτοί οι ισχυρισμοί είναι αληθείς, ποιον πειράζει; Κανέναν.
Όλοι γνώριζαν επί αιώνες το μεγαλείο των Αθηνών και τώρα οι προβολείς μετατοπίζονται κάπως στην αρχαία δόξα της Μακεδονίας. Οι Μακεδόνες δεν εμφανίστηκαν από το πουθενά στην Ιστορία με τον Φίλιππο Β' και δεν έλαμψαν μόνο χάρη στον Μέγα Αλέξανδρο.
Μία από τις πιο σπουδαίες νίκες κατά των Περσών, ήταν ο αφανισμός του Περσικού στρατού από τον Αλέξανδρο Α' στην Αμφίπολη.
Ο Ευριπίδης πέρασε καιρό στη βασιλική αυλή της Μακεδονίας, γράφοντας αρκετά από τα έργα του πριν πεθάνει το 406 π.Χ. - όπως έκαναν και άλλες μεγάλες προσωπικότητες του Ελληνικού πολιτισμού. Ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν προϊόν αυτού του περιβάλλοντος”.
Όπως αναφέρει η κ. Κινγκ, πολλά αρχαιοελληνικά μνημεία ανεγέρθηκαν για να επιδείξουν την εξουσία και να προωθήσουν την προπαγάνδα. Ο Παρθενώνας, όπως λέει, εξυμνεί τη νίκη στη Μάχη του Μαραθώνα και την ελληνική ανωτερότητα σε σχέση με τους Πέρσες, χάρη στην οποίαν νίκησαν.
'”Όποιος έχτισε το μνημείο στον Τύμβο Καστά, μετέδωσε μια σειρά από πολιτικά μηνύματα μέσα από αυτό. Το κολοσσιαίο μέγεθος σχεδιάστηκε προφανών για να φανεί ότι εκεί θα θαβόταν ένας από τους πιο σημαντικούς ανθρώπους στον κόσμο. Οι Σφίγγες ήταν σύμβολο της Αμφίπολης, καθώς χρησιμοποιούνταν στα νομίσματα της πόλης και συνδέονταν, κατά πάσα βεβαιότητα, με τον Αλέξανδρο κατά την Αυγουστιανή περίοδο.
Το κυκλικό σχήμα του περιβόλου ήταν σπάνιο και πιο δύσκολο να κατασκευαστεί από ένα τετράγωνο, πράγμα το οποίο δείχνει την πρόθεση να επιδειχθεί η τελευταία λέξη των τεχνικών δυνατοτήτων εκείνη την εποχή.Σχεδόν τα πάντα στην Αμφίπολη συμβόλιζαν κάτι και, ασχέτως εάν προοριζόταν για τον Μέγα Αλέξανδρο ή κάποιον εξίσου ισχυρό, το μνημείο ήταν κατ' εξοχήν ένα εξαίρετο προπαγανδιστικό έργο” σχολιάζει η Ντοροθι Κίνγκ.
Η αρχαιολόγος κλείνει τον σχολιασμό της λέγοντας ότι “δυστυχώς η Ελλάδα πασχίζει να ξεπεράσει την οικονομική κρίση και, κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών, οι αρχαιολογικές ανασκαφές δεν χρηματοδοτούνταν όσο καλύτερα θα γινόταν σε έναν ιδανικό κόσμο -όχι ότι αυτό γίνεται αλλού ή ότι θα γίνει ποτέ. Εάν όμως οι ειδήσεις για τις σπουδαίες αποκαλύψεις που γίνονται στην Αμφίπολη ανεβάζουν το ηθικό του λαού και του δίνει την ευκαιρία να νιώθει υπερηφάνεια για κάτι...τότε πώς γίνεται κάτι τέτοιο να είναι κακό”;
Και καταλήγει: “Η τέχνη ανέκαθεν χρησιμοποιούνταν για να προωθήσει την προπαγάνδα, αλλά αυτό δεν χρειάζεται πάντα να σημαίνει κάτι αρνητικό.”
Αιχμές προς τα Σκόπια
Βέβαια, η κ. Κινγκ εκτόξευσε και βολές προς τα Σκόπια αναφορικά με τις προσπάθειες τους να οικειοποιηθούν την αρχαία δόξα και ονομασία της Μακεδονίας. Όπως τονίζει, προφανώς κάθε προπαγάνδα δεν είναι καλή ή ακριβής. Συγκεκριμένα, φέρνει ως παράδειγμα την Ρουμανία και την ονομασία της, η οποία σημαίνει "γη των Ρωμαίων", μολονότι η συγκεκριμένη περιοχή ήταν απλώς μία από τις πάμπολλες που είχαν κατακτήσει οι Ρωμαίοι, χωρίς ουδέποτε να τη θεωρήσουν πατρίδα τους.
“Τα Σκόπια είχαν διάφορες ονομασίες στην Αρχαιότητα, αλλά το όνομα "Μακεδονία" δεν ήταν ποτέ μία από αυτές. Ομολογουμένως οι αρχαίοι Μακεδόνες κατέκτησαν την περιοχή, όμως ο Μέγας Αλέξανδρος κατέκτησε επίσης το σύγχρονο Ιράν και το Αφγανιστάν και καμία από αυτές τις χώρες δεν ισχυρίστηκε ότι υπήρξε τμήμα της αρχαίας Μακεδονίας!”, υπογραμμίζει χαρακτηριστικά.
Η Αμφίπολη και η πολιτική προπαγάνδα
Σε ότι αφορά τους ισχυρισμούς ότι το ταφικό μνημείο στην Αμφίπολη είναι Ρωμαϊκό και ότι προβάλλεται για προπαγανδιστικούς σκοπούς, η γνωστή αρχαιολόγος δηλώνει:
“Μετά τις γελοίες θεωρίες ότι το μνημείο της Αμφίπολης ήταν Ρωμαϊκό και ότι η κ. Περιστέρη και η πολύ ταλαντούχα ομάδα της κάνουν κακή ανασκαφή, τώρα υπάρχουν και κατηγορίες ότι η Αμφίπολη χρησιμοποιείται για πολιτική προπαγάνδα. Στην περίπτωση που αυτοί οι ισχυρισμοί είναι αληθείς, ποιον πειράζει; Κανέναν.
Όλοι γνώριζαν επί αιώνες το μεγαλείο των Αθηνών και τώρα οι προβολείς μετατοπίζονται κάπως στην αρχαία δόξα της Μακεδονίας. Οι Μακεδόνες δεν εμφανίστηκαν από το πουθενά στην Ιστορία με τον Φίλιππο Β' και δεν έλαμψαν μόνο χάρη στον Μέγα Αλέξανδρο.
Μία από τις πιο σπουδαίες νίκες κατά των Περσών, ήταν ο αφανισμός του Περσικού στρατού από τον Αλέξανδρο Α' στην Αμφίπολη.
Ο Ευριπίδης πέρασε καιρό στη βασιλική αυλή της Μακεδονίας, γράφοντας αρκετά από τα έργα του πριν πεθάνει το 406 π.Χ. - όπως έκαναν και άλλες μεγάλες προσωπικότητες του Ελληνικού πολιτισμού. Ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν προϊόν αυτού του περιβάλλοντος”.
Όπως αναφέρει η κ. Κινγκ, πολλά αρχαιοελληνικά μνημεία ανεγέρθηκαν για να επιδείξουν την εξουσία και να προωθήσουν την προπαγάνδα. Ο Παρθενώνας, όπως λέει, εξυμνεί τη νίκη στη Μάχη του Μαραθώνα και την ελληνική ανωτερότητα σε σχέση με τους Πέρσες, χάρη στην οποίαν νίκησαν.
'”Όποιος έχτισε το μνημείο στον Τύμβο Καστά, μετέδωσε μια σειρά από πολιτικά μηνύματα μέσα από αυτό. Το κολοσσιαίο μέγεθος σχεδιάστηκε προφανών για να φανεί ότι εκεί θα θαβόταν ένας από τους πιο σημαντικούς ανθρώπους στον κόσμο. Οι Σφίγγες ήταν σύμβολο της Αμφίπολης, καθώς χρησιμοποιούνταν στα νομίσματα της πόλης και συνδέονταν, κατά πάσα βεβαιότητα, με τον Αλέξανδρο κατά την Αυγουστιανή περίοδο.
Το κυκλικό σχήμα του περιβόλου ήταν σπάνιο και πιο δύσκολο να κατασκευαστεί από ένα τετράγωνο, πράγμα το οποίο δείχνει την πρόθεση να επιδειχθεί η τελευταία λέξη των τεχνικών δυνατοτήτων εκείνη την εποχή.Σχεδόν τα πάντα στην Αμφίπολη συμβόλιζαν κάτι και, ασχέτως εάν προοριζόταν για τον Μέγα Αλέξανδρο ή κάποιον εξίσου ισχυρό, το μνημείο ήταν κατ' εξοχήν ένα εξαίρετο προπαγανδιστικό έργο” σχολιάζει η Ντοροθι Κίνγκ.
Η αρχαιολόγος κλείνει τον σχολιασμό της λέγοντας ότι “δυστυχώς η Ελλάδα πασχίζει να ξεπεράσει την οικονομική κρίση και, κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών, οι αρχαιολογικές ανασκαφές δεν χρηματοδοτούνταν όσο καλύτερα θα γινόταν σε έναν ιδανικό κόσμο -όχι ότι αυτό γίνεται αλλού ή ότι θα γίνει ποτέ. Εάν όμως οι ειδήσεις για τις σπουδαίες αποκαλύψεις που γίνονται στην Αμφίπολη ανεβάζουν το ηθικό του λαού και του δίνει την ευκαιρία να νιώθει υπερηφάνεια για κάτι...τότε πώς γίνεται κάτι τέτοιο να είναι κακό”;
Και καταλήγει: “Η τέχνη ανέκαθεν χρησιμοποιούνταν για να προωθήσει την προπαγάνδα, αλλά αυτό δεν χρειάζεται πάντα να σημαίνει κάτι αρνητικό.”
ΠΗΓΗ http://www.voria.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου