Η αύξηση των εξαγωγών βιομηχανικών προϊόντων, έναντι της μείωσης των εξαγωγών αγροτικών προϊόντων, καθώς και η διείσδυση των ελληνικών προϊόντων σε νέες, πλούσιες αγορές, όπως αυτή της Σαουδικής Αραβίας, είναι τα δύο στοιχεία που χαρακτηρίζουν τον εξαγωγικό χάρτη της χώρας για το 2014.
Πρόκειται, μάλιστα, και για τα δύο στοιχεία που δίνουν την απάντηση για τον λόγο που οι απώλειες από το ρωσικό εμπάργκο δεν επηρεάσαν τελικά σε σημαντικό βαθμό τη συνολική επίδοση των ελληνικών εξαγωγών.Βεβαίως, δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει ότι ύστερα από πέντε χρόνια εσωτερικής υποτίμησης, τα ελληνικά προϊόντα δεν έχουν επιτύχει να είναι τόσο ανταγωνιστικά στις ξένες αγορές όσο θα ανέμενε κανείς, με συνέπεια, μάλιστα, το 2014 η αξία των ελληνικών εξαγωγών να υποχωρήσει κατά 1,5% σε σύγκριση με το 2013. Βάσει των χειμερινών προβλέψεων της Κομισιόν, η αξία των ελληνικών εξαγωγών εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 3% το 2015 και θα διαμορφωθεί σε περίπου 28 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ), καταγράφονται μειώσεις των εξαγωγών στις τέσσερις από τις πέντε μεγάλες κατηγορίες, με μοναδική εξαίρεση αυτές των βιομηχανικών προϊόντων, που αποτελούν το 38,4% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 4,1% (σε 10,34 δισ. ευρώ από 9,93 δισ. ευρώ το 2013). Αντιθέτως, σημαντική ήταν η μείωση των εξαγωγών καυσίμων κατά 4,9% (σε 10,36 δισ. ευρώ από 10,89 δισ. ευρώ το 2013), με αποτέλεσμα να υποχωρήσει και το ποσοστό τους στο σύνολο των εξαγωγών στο 38,51% (από 39,87% το 2013). Μειώσεις καταγράφηκαν επίσης για τα αγροτικά προϊόντα (3,8%, σε 4,59 δισ. ευρώ από 4,76 δισ. ευρώ), λόγω κυρίως της μείωσης εξαγωγών ελαιολάδου και στις πρώτες ύλες (8,9%, σε 1,03 δισ. ευρώ από 1,13 δισ. ευρώ το 2013). Ευχάριστη έκπληξη αποτελεί το γεγονός ότι στα δέκα πιο εξαγώγιμα προϊόντα συμπεριλαμβάνονται πλέον οι μηχανές επεξεργασίας πληροφοριών (υπολογιστές, ταμπλέτες και συστήματα γεωγραφικού εντοπισμού, γνωστές ως συσκευές GPS). Η αξία των εξαγωγών αυτής της κατηγορίας ανήλθε το 2014 σε 276,7 εκατ. ευρώ.
Η Τουρκία παρέμεινε και το 2014 ο κυριότερος προορισμός για τα ελληνικά προϊόντα, με την αξία των εξαγωγών προς τη γείτονα να διαμορφώνεται σε 3,27 δισ. ευρώ. Δεύτερη κυριότερη αγορά είναι η ιταλική, ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται η γερμανική. Εντυπωσιακή είναι η αύξηση των εξαγωγών προς τη Σαουδική Αραβία, από 403,5 εκατ. ευρώ το 2013 σε 785,2 εκατ. ευρώ το 2014, εξέλιξη που είχε ως αποτέλεσμα η εν λόγω χώρα να αποτελεί πλέον τον δέκατο σημαντικότερο προορισμό για τα ελληνικά προϊόντα, ενώ το 2013 ήταν μόλις 21η.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου