Οι φήμες για τα πολλά λεφτά που παίρνουν οι ναυτικοί καλά κρατούν. Ο καθένας, σε μία δημοκρατική χώρα, μπορεί να λέει ελεύθερα την γνώμη του και αυτό είναι το σωστό. Αυτό βέβαια έχει σαν αποτέλεσμα όλοι να νομίζουν ότι τα ξέρουν όλα και πολλές φορές- χωρίς να το θέλουν κιόλας- να παραπλανούν τον κόσμο.
Ας πούμε, δεν μπορεί ένας ναυτικός να ξέρει τι ζόρια τραβάει ένας οικοδόμος όπως και το αντίθετο, δεν μπορεί ένας δημόσιος υπάλληλος να ξέρει τι τραβάει ένας ψαράς και το αντίθετο, δεν μπορεί ένας δημοσιογράφος να ξέρει τι τραβάει ένας σερβιτόρος και το αντίθετο. Υπάρχουν χιλιάδες τέτοια παραδείγματα και στην ουσία σημαίνουν ότι αν είσαι έξω από τον χορό πολλά τραγούδια λές…
Επιπλέον, ο ποντοπόρος ναυτικός δεν έχει τρόπο να διαμαρτυρηθεί και να διεκδικήσει πράγματα. Αυτό γίνεται για τους τρείς απλούς λόγους, 1) Εκ των πραγμάτων οι ναυτικοί στα ποντοπόρα δεν έχουν την δυνατότητα να οργανωθούν για απεργία και διεκδίκηση 2) Αυτοί οι λίγοι που έχουμε μείνει θα μας αντικαταστήσουν από αλλοδαπούς 3) Οι ναυλωτές ποτέ δεν μπορούν να περιμένουν. Απεργία και διεκδίκηση των δικαιωμάτων μας μπορεί να γίνει μέσο των ναυτικών τις ακτοπλοΐας, που κατά κοινή ομολογία, ότι έχει κερδίσει ο ποντοπόρος ναυτικός οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε αυτούς τους συνάδελφους και τους ευχαριστούμε.
Σε αυτό το θέμα όμως θα ήθελα λίγο να ασχοληθώ με τα λεγόμενα «πολλά λεφτά» των ποντοπόρων ναυτικών, χωρίς να σημαίνει ότι πολλά από αυτά (και ακόμα και άλλα..) δεν ισχύουν για τους ναυτικούς στην ακτοπλοΐα.
Ας τα πάρουμε τα πράγματα ένα-ένα, αλλά για να καταλάβετε καλύτερα με αριθμούς μπορείτε να διαβάσετε το άρθρο «Αλήθειες για τους μισθούς των ναυτικών και την κατάσταση στο επάγγελμα»
Ο μισθός δεν είναι επί 12 μήνες τον χρόνο
Είναι πολύ σημαντικό για όλους μας να καταλάβουμε ότι ο ναυτικός κατά μέσο όρο δουλεύει 6-7 μήνες τον χρόνο. Φυσικά υπάρχουν και ναυτικοί οι οποίοι μπαρκάρουν και για 10-12 η και περισσότερο, αλλά στη σημερινή εποχή αποτελούν την μειοψηφία. Αυτό σημαίνει αυτομάτως ότι ο μηνιαίος μισθός σε καμία περίπτωση δεν αντικατοπτρίζει τον ετήσιο, ο οποίος και εν τέλει έχει μεγαλύτερη σημασία. Για όλους μας έχουν υπάρξει μπάρκα τα οποία ήταν 9 και 10 μήνες αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνεται για μία ζωή, τουλάχιστον για τους φυσιολογικούς ανθρώπους. Οπότε, για να βρούμε το πραγματικό μηνιαίο εισόδημα θα πρέπει να διαιρεθεί το συνολικό ετήσιο εισόδημα δια 12 και όχι δια τους μήνες που είμαστε μπαρκαρισμένοι.
Ο ναυτικός δεν πληρώνεται με το 8ωρο ή το 12ωρο
Όταν είσαι σε ένα καράβι, δεν υπάρχει στάνταρ ωράριο. Μπορεί σε νορμάλ συνθήκες να υπάρχει αλλά αυτές δεν κρατάνε για πάντα. Όπως και να έχει, είτε κάθεσαι στην καμπίνα σου, είτε στο καπνιστήριο, όταν θα γίνει κάτι απρόβλεπτο και έκτακτο θα πάς να δουλέψεις. Δεν υπάρχει δεν μπορώ ή ότι είναι εκτός ωραρίου. Εδώ που τα λέμε βέβαια και μόνο το γεγονός ότι είμαστε μέσα στο καράβι 24 ώρες φτάνει από μόνο του, ακόμα και χωρίς να κάνουμε κάτι. Οπότε ο πραγματικός μηνιαίος μισθός, αν υπολογίσουμε και τις ατέλειωτες ώρες είναι πολύ χαμηλότερος από αυτόν που ανέφερα πιο πάνω. Όσο αναφορά τις ώρες ξεκούρασης και εργασίας μπορείτε να διαβάσετε στο άρθρο «Τα ωράρια εργασίας των ναυτικών και γελοίοι νόμοι περί ωρών ξεκούρασης»
Υψηλές εισφορές
Η χώρα μας περνάει οικονομική κρίση και χιλιάδες οικογένειες πεινάνε, ενώ από την άλλη, οι ναυτικοί ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΕΧΟΥΝ ΔΟΥΛΕΙΑ (γιατί είναι μεγάλος ο αριθμός ανέργων) ζούνε μία αξιοπρεπή ζωή. Το αντιλαμβάνομαι και δεν είμαι στο κόσμο μου. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι ναυτικοί θα πρέπει να πληρώσουν τα σπασμένα… Δεν βγαίνουν εύκολα τα λεφτά και ούτε είμαστε εφοπλιστές ώστε με άνεση να πληρώνουμε τόσα πολλά. Και αν δεχτούμε ότι καλώς πληρώνουμε περισσότερα επειδή έχουμε έναν ικανοποιητικό μισθό, γιατί αυτομάτως να μην έχουμε και το σοβαρότερο ταμείο στην Ελλάδα; ένα ταμείο που το έχουμε χρυσοπληρώσει και συνεχίζουμε να το χρυσοπληρώνουμε άλλα στην ουσία δεν μας προσφέρει απολύτως τίποτα.
Η φύση του επαγγέλματος είναι αντιστρόφως ανάλογη με τα χρήματα
Όσοι είναι μέσα στη δουλειά γνωρίζουν ότι επάγγελμα του αξιωματικού του εμπορικού ναυτικού είναι ένα επάγγελμα δύσκολο σε επίπεδο ψυχολογικό, πνευματικό, σωματικό. Πρέπει να είσαι υπεύθυνος γιατί έχεις στα χέρια σου ένα καράβι το οποίο μαζί με το φορτίο του κοστίζει δεκάδες εκατομμύρια ή και εκατοντάδες, έχεις την ευθύνη για οποιαδήποτε θαλάσσια ρύπανση και πάνω από όλα έχεις στα χέρια σου ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΖΩΕΣ τις οποίες περιμένουν οι οικογένειες και οι φίλοι τους να γυρίσουν πίσω. Είναι γνωστό άλλωστε ότι οι πλοίαρχοι έχουν τρομερές ευθύνες, σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορούμε να παραβλέψουμε και τους μηχανικούς οι οποίοι τραβάνε και αυτοί το δικό τους «λούκι».
Θα μπορούσαμε λοιπόν να πούμε ότι ο μισθός του ναυτικού είναι καλύτερος από του στεριανού;Ναι θα μπορούσαμε να το πούμε. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο ναυτικός πληρώνεται ικανοποιητικά σε σχέση με τα όσα προσφέρει; Όχι. Κατά την γνώμη μου λοιπόν τα παραπάνω ερωτήματα είναι πολύ διαφορετικά και δεν θα πρέπει να τα μπερδεύουμε. Το ότι παίρνει περισσότερα λεφτά από τον στεριανό δεν σημαίνει κιόλας ότι είναι ικανοποιητικά σε σχέση με αυτά τραβάει για να τα βγάλει. Θα μου πει και κάποιος: οι στεριανοί πληρώνονται ικανοποιητικά; Και φυσικά όχι, αλλά δεν είναι το θέμα μας στο συγκεκριμένο άρθρο.
Η δουλειά του ναυτικού ήταν από ανέκαθεν ιδιαίτερη και λόγω αυτού παρείχαν στους ναυτικούς και κάποια προνόμια. π.χ. το μειωμένο εισιτήριο για την μετακίνηση τους με τα καράβια της ακτοπλοΐας ή τα αυτοκίνητα που μπορούσαν κάποτε να φέρουν από το εξωτερικό. Δεν το έκαναν επειδή είχαν σε εκτίμηση τους ναυτικούς ή επειδή τους αγαπούσαν, αλλά το έκαναν για το συνάλλαγμα που έφερναν μέσα στη χώρα μας ή για το γεγονός ότι οι ναυτικοί επειδή λείπουν πολλούς μήνες από την χώρα τους απασχολούν σε πολύ λιγότερα πράγματα το κράτος από έναν στεριανό. Μόνο την νοσοκομειακή περίθαλψη και τα φάρμακα, που στην ουσία τα προσφέρει η ναυτιλιακή εταιρεία για όσο είναι μπαρκαρισμένος ο ναυτικός να βάλουμε φτάνει.
Και θέλω να κλείσω με κάτι πολύ σημαντικό. Δεν μπορούμε να συμφωνούμε όλοι μεταξύ μας και χαίρομαι ιδιαίτερα που στα σχόλια, στα μηνύματα στο FB και στα e-mail διαφωνούμε/συμφωνούμε και ανταλλάσουμε απόψεις. Υπήρχε βέβαια και ένας αμελητέος αριθμός της τάξεως των τεσσάρων-πέντε ατόμων οι οποίοι έβριζαν και προσέβαλλαν όχι μόνο εμάς, αλλά και όλους όσους είχαν διαφορετική άποψη με αυτούς. Αυτοί διεγράφησαν και μπλοκαρίστηκαν. Υπάρχουν εκπληκτικά σχόλια και απόψεις και είναι τουλάχιστον απαράδεκτο ένας τόσο μικρός αριθμός να τους προσβάλει. Κάποια λάθη πάντα θα υπάρχουν στα άρθρα μας, είτε είναι συνταχτικά είτε ορθογραφικά. Άλλωστε δεν είμαστε δημοσιογράφοι και ούτε θα γίνουμε ποτέ. Προσπαθούμε πάντως και βελτιωνόμαστε. Τα δύο χρόνια λειτουργίας της σελίδας η τεράστια απήχηση και η αγάπη που μας δείχνετε μας δίνουν ακόμη ισχυρότερα κίνητρα να γίνουμε καλύτεροι.
g.k.
http://www.e-nautilia.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου