Νέες εντυπωσιακές παραστάσεις έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη, στο μεγάλο ψηφιδωτό που αποκαλύπτεται κομμάτι κομμάτι στο δάπεδο του ρωμαϊκού λουτρού στην Πλωτινόπολη Διδυμοτείχου.
Στα δυτικά της κεντρικής παράστασης, όπου κυριαρχούν ιχθυοκένταυροι, δελφίνια, Νηρηίδες, αλλά και ο νεαρός Εβρος, γιος του βασιλιά της Θράκης Κάσσανδρου, που αναδύεται από το νερό, αποκαλύφθηκε φέτος μία παράσταση με θαλάσσιο ίππο και δύο έρωτες, που συμπληρώνουν διάχωρα με πτηνά και φυσικά μοτίβα. Ο ένας κρατάει τα χαλινάρια του ίππου και ο άλλος το κεφάλι του σε στάση «σκεπτόμενος».
Μέχρι στιγμής έχουν ανασκαφεί τα 90 από τα 140 τ.μ. του τεράστιου ψηφιδωτού δαπέδου με το εξαιρετικά ασυνήθιστο για την περιοχή θέμα, με τα θαλάσσια, μυθικά όντα.
«Είναι μια εντυπωσιακή παράσταση που όταν αποκαλυφθεί στο σύνολό της θα φέρει στο φως έναν ''θαλάσσιο θίασο'', με δελφίνια, ερωτιδείς, Νηρηίδες, που ιππεύουν θαλάσσια μυθικά όντα, όπως ιχθυοκένταυρους και ίππους. Παρόμοια θέματα βρίσκουμε σε παραστάσεις στην Οστια της Ιταλίας, αλλά και την οικία των κόκκινων κιόνων στην Τυνησία», είπε στο «Eθνος» ο επικεφαλής της ανασκαφής, αρχαιολόγος της ΙΘ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Ματθαίος Κουτσουμανής.
Με χρήματα του Δήμου Διδυμοτείχου η ανασκαφή συνεχίστηκε φέτος προς τα δυτικά της κεντρικής παράστασης, όπου εκτός από τον θαλάσσιο ίππο και τους έρωτες αποκαλύφθηκαν γεωμετρικά μοτίβα, το ένα μάλιστα «ο κύβος του Σολομώντα» -εγγεγραμμένος σε πέλτες- μαίανδροι, ενώ στο κάτω μέρος της παράστασης υπάρχουν δύο διάχωρα με πτηνά και φυσικά μοτίβα. Η όλη παράσταση είναι κατασκευασμένη από υαλοψηφίδες και περικλείεται από βλαστοσπείρες και κισσόφυλα, γεγονός που σύμφωνα με τους αρχαιολόγους δείχνει προς τη λατρεία του Διόνυσου.
«Το σοβαρό πρόβλημα, που καθυστερεί την ολοκλήρωση της αποκάλυψής του ψηφιδωτού δαπέδου είναι η ύπαρξη των τοίχων. Σε διάφορα μέρη του εμφανίζονται χοντροί τοίχοι, προφανώς από μεταγενέστερη χρήση του χώρου. Μέχρι στιγμής οι τοίχοι ''πατάνε'' στο ψηφιδωτό και αυτό είναι καλό, γιατί μπορούμε να τους απομακρύνουμε, αν ωστόσο κάποια στιγμή βρεθούν θεμελιωμένοι, θα έχουν καταστρέψει το εξαιρετικό εύρημα», ανέφερε ο κ. Κουτσουμανής.
Το ψηφιδωτό χρονολογείται στο β' μισό του 2ου μ.Χ. αιώνα και στις αρχές του 3ου μ.Χ. αιώνα και ανήκει σε triclinium (αίθουσα συνεστιάσεων με τρεις κλίνες) λουτρού.
Οσο προχωρά η ανασκαφή, οι αρχαιολόγοι καταλήγουν στο ότι το? spa ήταν δημόσιο και δεν αποτελούσε τμήμα πολυτελούς έπαυλης, ενώ οι τοίχοι, καθώς επίσης τέσσερις λίθινοι τροχοί, αξίνες και λόγχες, που βρέθηκαν φέτος, αποδεικνύουν ότι στους παλαιοχριστιανικούς χρόνους (4ος-5ος αιώνας) λειτουργούσε εκεί εργαστήριο κεραμικής.
Το κτίριο ήταν σε συνεχή χρήση έως τον 7ο αιώνα, όπως μαρτυρά ένα νόμισμα του Φωκά (602 μ.Χ.), αρκετά παρακμασμένο ωστόσο τους τελευταίους αιώνες και μετά εγκαταλείφθηκε, όπως και ολόκληρη η πόλη. Σε κάποια φάση πιθανόν χρησιμοποιήθηκε εκτός από εργαστήριο κεραμικής και ως πιθεώνας, καθώς βρέθηκαν τεράστια πιθάρια αποθήκευσης σιτηρών.
Η Πλωτινόπολη είναι μια ρωμαϊκή πόλη που ιδρύθηκε από τον αυτοκράτορα Τραϊανό, ο οποίος της έδωσε το όνομα της γυναίκας του, Πλωτίνης.
Ο αρχαιολογικός χώρος βρίσκεται στα βορειοανατολικά του Διδυμοτείχου, στον λόφο της Αγίας Πέτρας, όπου το 1965 κατά την κατασκευή χαρακώματος από στρατιώτες βρέθηκε η χρυσή σφυρήλατη προτομή του Ρωμαίου αυτοκράτορα Σεπτίμιου Σεβήρου (193-211 μ.Χ.).
Πηγή: Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου