Σύνταξη: Σοφία Καρεκλά
Επιμένει να δηλώνει ότι πιστεύει σε μια ανώτερη δύναμη. Με τους δικούς του όρους, όμως. Οι εμπειρίες του στο Άγιο Όρος τον έχουν στιγματίσει. Ωστόσο, θεωρεί τον Άθωνα ως κάτι ξεχωριστό από την Εκκλησία. Αν και δεν το λέει στον μητροπολίτη Θεσσαλονίκης, δεν του αρέσει να ακούει τον εθνικό ύμνο στους ναούς, ενώ διαφωνεί με τον κ. Άνθιμο και για το Μακεδονικό. Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, ένα από τα πιο δημοφιλή πρόσωπα της πόλης, μιλά ανοιχτά για όλα αλλά αποφεύγει την… ανοιχτή αντιπαράθεση.
Συμφωνεί με τη δημιουργία τζαμιού στη Θεσσαλονίκη αλλά δεν θα το έχτιζε ο ίδιος. Ούτε πρόκειται να παντρέψει γκέι ζευγάρι, κι ας είναι θερμός υποστηρικτής τους, αν δεν νομιμοποιηθεί από την πολιτεία ο γάμος μεταξύ ομοφυλοφίλων. Ο κ. Γιάννης Μπουτάρης έχει τη δική του φιλοσοφία στο θέμα της θρησκείας. Μπορεί να μην τον αφορούν, όπως λέει, οι θεολογικές αναζητήσεις, έχει άποψη όμως για τα εκκλησιαστικά ζητήματα και την υποστηρίζει.-Με την άνοδο του Σύριζα στην εξουσία, πώς βλέπετε τις σχέσεις Εκκλησίας- Κράτους;
Αν εξαιρέσεις ορισμένους άθεους που έχει μέσα ο Σύριζα, αλλά άθεους μπορείς να βρεις κι αλλού, δεν βλέπω να υπάρχει κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα. Και δεν καταλαβαίνω και γιατί να υπάρχει ιδιαίτερο πρόβλημα.
-Πολλοί από τον χώρο της εκκλησίας ήταν, κι είναι ακόμη, επιφυλακτικοί απέναντι στον Σύριζα.
Όχι μόνο από τον χώρο της εκκλησίας. Από παντού είναι επιφυλακτικοί. Αυτό δεν πάει να πει τίποτα. Έχουμε μια κυβέρνηση εκλεγμένη η οποία έχει ορισμένα βασικά πράγματα που πρέπει να κάνει τα οποία έχει υποσχεθεί. Ένα από αυτά είναι μια σειρά μεταρρυθμίσεων έτσι ώστε το κράτος να αρχίσει να λειτουργεί, να γίνει πιο αποτελεσματικό. Οφείλουμε να βοηθήσουμε την κυβέρνηση να τηρήσει τις υποσχέσεις της. Ελπίζω να είναι συνεπής και να τα πάει καλά.
-Τόσο εσείς όσο και η πλειοψηφία των δημοτικών συμβούλων της παράταξής σας ορκιστήκατε με πολιτικό όρκο. Πώς κρίνετε την επιλογή του Σύριζα να κάνει το ίδιο; Πρέπει να καταργηθεί ο θρησκευτικός όρκος;
Υπάρχει μια μερίδα ιερωμένων, διάβασα, μάλιστα, ένα άρθρο του Άνθιμου Αλεξανδρουπόλεως και τις ίδιες θέσεις περίπου σε άρθρο του μητροπολίτη Αργολίδος, οι οποίοι ξεκάθαρα δηλώνουν ότι απαγορεύεται να δίνεις όρκο θρησκευτικό, είτε πρόκειται για πολιτικές περιστάσεις, είτε στα δικαστήρια. Είμαι απόλυτα σύμφωνος με αυτό. Ο όρκος είναι ένα πολύ σοβαρό πράγμα για να το έχουμε ψωμοτύρι. Νομίζω και από την Αγία Γραφή υπάρχει ένας προσανατολισμός πότε να δίδεται ο θρησκευτικός όρκος. Εμείς το έχουμε παραξηλώσει λιγάκι. Εφόσον το κράτος είναι πολιτική εξουσία, η ορκομωσία που θα δώσει ο πολιτικός είναι ο όρκος τιμής. Περιττεύει ο όρκος στον Θεό.
-Μιας και αναφερθήκατε στην Αγία Γραφή, διαβάζετε εκκλησιαστικά βιβλία; Ασχολείστε με εκκλησιαστικά θέματα;
Έχω ασχοληθεί πάρα πολύ με όλα αυτά τα θέματα της ψυχικής προσέγγισης με το θείο. Αυτό με έκανε να καταλήξω σε κάποιες απόψεις περί θρησκείας, όπως για παράδειγμα σχετικά με την αποτέφρωση.
-Είστε από τους πλέον θερμούς υποστηρικτές της καύσης των νεκρών.
Το δόγμα δεν απαγορεύει την αποτέφρωση. Η υγιεινή του σημερινού κόσμου, μάλιστα, την επιβάλλει. Δεν υπάρχει πλέον πολύς χώρος για νεκροταφεία. Παλαιότερα, ο χρόνος για την εκταφή ενός νεκρού ήταν τα δέκα χρόνια, τώρα έχει μειωθεί στα τρία. Τα χώματα έχουν μπουκώσει. Τα σώματα δεν λιώνουν κι αυτό δημιουργεί πάρα πολλά προβλήματα. Από τη στιγμή που το δόγμα δεν απαγορεύει στην ουσία την καύση, αφού σε όλες τις εκκλησίες, και τις ορθόδοξες, δεν απαγορεύεται η καύση, γιατί να μην εφαρμόζεται κι εδώ;
Το πρόβλημα δεν είναι η καύση αυτή καθεαυτή. Για μένα το πρόβλημα είναι αν θα γίνει η εξόδιος ακολουθία ή όχι. Τι λέει ο λαός; “Να μην πάει ο άνθρωπός μου αδιάβαστος”. Όταν πέθανε η γυναίκα μου, δεν μου επέτρεπαν να κάνω εξόδιο ακολουθία επειδή θα πήγαινε για καύση. Τελικά, έφερα τον παπά από το χωριό μου και την διάβασε κανονικά. Στο σπίτι, βέβαια, όχι στην εκκλησία. Θα μπορούσα να κάνω μια πομπώδη εξόδιο ακολουθία στην εκκλησία λέγοντας ψέματα ότι θα θάψω την γυναίκα μου στο χωριό και τελικά να την πάω στο φούρνο.
Είπα όμως και στον μητροπολίτη Άνθιμο, όταν είχαμε αυτή σχετική συζήτηση σε ανύποπτο χρόνο, μην με αναγκάζεις για ένα τέτοιο σοβαρό θέμα να πω ψέματα. Σε αυτό επιμένω. Θεωρώ ότι είναι λάθος η θέση της Ιεράς Συνόδου να απαγορεύεται η εξόδιος ακολουθία για τον νεκρό που πρόκειται να πάει για καύση.
-Σε ποια φάση βρίσκεται το ζήτημα στη Θεσσαλονίκη; Πέρσι είχατε δηλώσει ότι το 2015 η πόλη θα αποκτήσει αποτεφρωτήριο. Που έχει φθάσει το συγκεκριμένο θέμα;
Το έχουμε προχωρήσει πολύ. Μετά από την τροποποιημένη απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος ότι το αποτεφρωτήριο δεν είναι απαραίτητο να γίνει μέσα σε νεκροταφείο, είμαστε στην οριστικοποίηση της αναζήτησης χώρου όπου θα γίνει το αποτεφρωτήριο. Είναι ορισμένα περιβαλλοντικά θέματα που πρέπει να ληφθούν υπόψιν. Ελπίζουμε, όντως, μέσα στο 2015 να έχει λυθεί το θέμα.
-Κάποια δημοσιεύματα ανέφεραν τη Σίνδο ως πιθανό μέρος.
Η βιομηχανική ζώνη της Σίνδου είναι ένας πιθανός χώρος και μάλιστα ενδείκνυται γιατί έχει πολύ καλή πρόσβαση από πολλά μέρη. Σε μια συνάντηση που είχαμε τελευταία με τους δημάρχους του συγκροτήματος, συμφώνησαν όλοι, εκτός από τον Δήμαρχο Δέλτα, ότι η βιομηχανική ζώνη της Σίνδου είναι ο καλύτερος χώρος για τη δημιουργία αποτεφρωτήριου. Επειδή δεν είναι ωραίο να μαλώνουμε για τέτοια σοβαρά πράγματα, νομίζω θα καταφέρουμε να βρούμε λύση.
-Πώς πάει η συγκατοίκηση με τον μητροπολίτη Θεσσαλονίκης; Στο παρελθόν έχετε ανταλλάξει βαρείς χαρακτηρισμούς, τώρα πώς είναι οι σχέσεις σας στη δεύτερη θητεία σας ως δήμαρχος;
Είμαι πάντα της άποψης ότι με τον καβγά δεν βγαίνει άκρη. Ο μητροπολίτης είναι ο θρησκευτικός αρχηγός της πόλης και ο δήμαρχος είναι ο πολιτικός αρχηγός. Είπαμε με τον Άνθιμο «ποια πράγματα μας ενώνουν»; Έχουμε πράγματα κοινά. Είναι τα συσσίτια, η φιλανθρωπία, η περίθαλψη των φτωχών και των αστέγων. Έχουμε και πράγματα που μας χωρίζουν, όπως είναι το θέμα του Μακεδονικού. Κι εγώ ενοχλούμαι με κάποια πράγματα, όπως για παράδειγμα όταν ψέλνουν μέσα στην εκκλησία τον εθνικό ύμνο αλλά δεν το λέω ιδιαίτερα στον Άνθιμο. Από την ώρα που βρήκαμε αυτό το modus vivendi και συζητάμε ήρεμα, νομίζω ότι δεν έχουμε πρόβλημα.
-Υπάρχουν τομείς που θα μπορούσατε να συνεργαστείτε;
Ήδη συνεργαζόμαστε στα συσσίτια. Μας εξυπηρέτησε ο μητροπολίτης, δίνοντάς μας, μέχρι να γίνει ο δικός μας χώρος αστέγων, το φιλοξενείο του Παπαφείου. Ακόμη, συζητάμε για το γηροκομείο των τυφλών στο οποίο είναι πρόεδρος ο κ. Άνθιμος. Διευκολύναμε τις συζητήσεις που γινόντουσαν μεταξύ Παπαφείου και Μετρό για τις αποζημιώσεις. Γενικά, μεσολαβούμε όπου μπορούμε για να διευκολυνθεί το έργο της εκκλησίας.
-Έχετε κατηγορηθεί πολλές φορές ότι είστε παραπάνω από το συνηθισμένο φιλικός προς τους Τούρκους. Υποστηρίξατε ότι στόχος σας είναι η προσέλκυση τουριστών κι η αναβάθμιση της πόλης. Έχει αποδώσει αυτή η προσέγγιση;
Αυτή η προσέγγιση με τους Τούρκους έχει τη βασική αρχή ότι με τον καβγά δεν βγαίνει τίποτα. Με τους γείτονές μας πρέπει να έχουμε φιλικές σχέσεις. Έχουμε κάνει το ίδιο βήμα και με την Αλβανία. Έχουμε την ίδια λογική και με τα Σκόπια. Μια μεγάλη πλειονότητα Σκοπιανών, το λέω από πολύ προσωπικές εμπειρίες, εάν αύριο έλειπε ο Γκρουέφσκι, θα συμφωνούσε στη σύνθετη ονομασία για όλες τις χρήσεις. Με τη Βουλγαρία, επίσης, έχουμε πολύ καλές σχέσεις.
Με την Τουρκία, εκτός από το ότι είμαστε γείτονες, έχουμε ένα επιπλέον κοινό στοιχείο. Έχουμε 500 χρόνια οθωμανική παρουσία στη Θεσσαλονίκη. Η προσέγγιση με τους Τούρκους και το γεγονός ότι εδώ ήταν το σπίτι του Κεμάλ το οποίο έγινε μουσείο τώρα, δεν έχει πρώτο στόχο την προσέλκυση τουριστών. Ο πρώτος στόχος είναι η ανάδειξη του πολιτισμικού παρελθόντος της πόλης.
Με αυτή τη λογική, κάνουμε τους δείκτες μνήμης που θα τοποθετηθούν σε διάφορα σημεία της πολης για να θυμίζουν το παρελθόν της. Βάλαμε ένα δείκτη μνήμης και στο βουλγάρικο σχολείο. Δεν μ’ ενδιαφέρει εμένα αν από αυτό το σχολείο πέρασαν όλοι οι Βούλγαροι Κομιτατζήδες του Μακεδονικού Αγώνα. Με ενδιαφέρει ότι υπήρχε ένα καλό βουλγαρικό σχολείο το οποίο πρέπει να το γνωρίζει ο Σαλονικιός. Όταν γνωρίζεις κι εκτιμάς το παρελθόν σου, χτίζεις το μέλλον σου. Πρέπει να διατηρούμε νωπή την ιστορική μνήμη και να μην τη θάβουμε. Ιστορική μνήμη δεν είναι μόνο οι αρχαίοι ημών πρόγονοι. Ιστορική μνήμη είναι και τα τελευταία 400- 500 χρόνια τα οποία οφείλουμε να αναδεικνύουμε με κάθε ευκαιρία.
-Τζαμί στη Θεσσαλονίκη. Πώς θα σας φαινόταν η ιδέα; Ποια είναι η θέση σας για τη λειτουργία τεμένους στην πόλη;
Δεν θα με πείραζε καθόλου. Δεν θα το έκανα εγώ φυσικά. Η μουσουλμανική κοινότητα της Θεσσαλονίκης οφείλει να κάνει ένα αίτημα στο κράτος, στη Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας, για τη δημιουργία ενός χώρου λατρείας. Δεν θα το έλεγα τζαμί αλλά χώρο λατρείας. Μετά χαλάλι τους. Δεν έχω κανένα πρόβλημα. Ο χώρος ενός τζαμιού επειδή είναι πολύ πιο αφαιρετικός από τις δικές μας τις εκκλησίες, μου φαίνεται πιο επιβλητικός. Με κάνει να έρχομαι πολύ πιο κοντά στο θείο.
-Θα βοηθούσατε στη δημιουργία τζαμιού στην πόλη;
Θα βοηθούσα. Μάλιστα, έχω κάνει και συγκεκριμένη πρόταση. Υπάρχει ένας χώρος στο στρατόπεδο Παύλου Μελά όπου βρισκόταν ένα μικρό τζαμί. Για να μην κατεδαφιστεί, επειδή ήταν χαρακτηρισμένο ως αρχαιολογικός χώρος, μετακινήθηκε λίγο παρακάτω. Τι πιο απλό για το ελληνικό κράτος, να το δώσει στην μουσουλμανική κοινότητα, εάν κάνει ανάλογο αίτημα. Διαφορετικά, ας βρουν έναν καλό χώρο, ούτως ή άλλως παίρνουν λεφτά από την Τουρκία. Δεν είναι ανάγκη να το βαφτίσουν τζαμί.
-Μετά την πρόσφατη συνάντησή σας με τον Οικουμενικό Πατριάρχη, δηλώσατε ότι ο δήμος αναζητά χώρο για τη δημιουργία μουσουλμανικού νεκροταφείου. Τι σκοπεύετε να κάνετε γι’ αυτό;
Αυτό είναι ένα παλιό θέμα το οποίο έχει τεθεί από την μουσουλμανική κοινότητα. Επειδή οι μουσουλμάνοι δεν ξεθάβουν τους νεκρούς τους, αποφασίσαμε να μην είναι μαζί στον ίδιο χώρο μουσουλμανικό και ορθόδοξο νεκροταφείο. Επειδή ο δήμος Θεσσαλονίκης δεν έχει αγροτικές εκτάσεις, σκεφτήκαμε να βρούμε έναν χώρο στην περιφέρεια, μέχρι 30χλμ από τη Θεσσαλονίκη, που να μπορεί να δοθεί στην μουσουλμανική κοινότητα και να κάνουν εκεί το νεκροταφείο τους. Να έχουν εκεί και τον χώρο λατρείας τους. Το έργο το έχει αναλάβει πλέον η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Ελπίζω μέσα στο 2015 να ολοκληρωθεί .
-Αν ερχόταν ένα ζευγάρι ομοφυλοφίλων και σας ζητούσαν να τους παντρέψετε, τι θα τους λέγατε;
Αν επιτρεπόταν από το νόμο, θα το έκανα. Αφού δεν επιτρέπεται από το νόμο, δεν μπορώ να το κάνω. Έχουν έρθει γκέι και μου έχουν πει να τους παντρέψω. Τους λέω, παιδιά λυπάμαι πολύ, δεν γίνεται.
-Από την μια, γίνεται κάθε χρόνο πλέον στη Θεσσαλονίκη παρέλαση gay pride. Πέρσι είχαμε κι εκδήλωση αντί gay pride από τον μητροπολίτη Άνθιμο. Τελικά, ποιο είναι το πρόσωπο που προβάλλει η Θεσσαλονίκη προς τα έξω; Προοδευτικό ή συντηρητικό;
Η αναγνώριση των δικαιωμάτων των διαφορετικών σεξουαλικών προτιμήσεων είναι υποχρέωσή μας η οποία προκύπτει από τις οδηγίες της Ε.Ε. Όταν ο δημαρχος του Λονδίνου αν δεν κάνω λάθος είναι γκέι, όταν ο Αμερικάνος πρόξενος στη Θεσσαλονίκη έχει και τον σύντροφό του μαζί, όταν πολλοί επιφανείς έχουν δηλώσει ότι είναι γκέι, δεν καταλαβαίνω γιατί ένας απλός πολίτης που είναι γκέι να θεωρείται διωκόμενος; Πρέπει να καλλιεργήσουμε στον κόσμο την αντίληψη ότι αν αυτός θέλει να είναι γκέι, εσένα τι σε κόφτει; Δεν είναι αρρώστια η οποία θα μπορούσε να θεραπευτεί.
Η Θεσσαλονίκη βγάζει και τα δύο πρόσωπα προς τα έξω. Δέχεται και τις αντιλήψεις αυτών που είναι εναντίον, δέχεται και τις αντιλήψεις αυτών που είναι υπέρ. Αυτό είναι το καλό που μπορεί να αναδείξει η πόλη. Ο δεσπότης έκανε αντί- γκέι συγκέντρωση. Δεν ήρθαν να χτυπήσουν τους γκέι. Ούτε οι γκέι πήγαν να πνίξουν τους άλλους.
-Ποιες είναι οι σχέσεις σας με το Άγιον Όρος;
Πρωτοπήγα στο Άγιο Όρος το 1960, όταν είχα τελειώσει το σχολείο. Το Άγιο Όρος τότε δεν είχε δρόμους, ουτε ρεύμα. Ήταν μια εμπειρία πραγματικά τρομακτική. Έμεινα εκεί πάνω από έναν μήνα. Είχα την τύχη να γνωρίσω δύο καλογέρους κι έναν καθηγητή θεολογίας με τους οποίους είχαμε ατελείωτες συζητήσεις. Έτσι εντυπώθηκε βαθιά μέσα μου το Άγιο Όρος. Εντυπώθηκε και η ιδέα του μοναχισμού. Είναι τελειώς διαφορετική από τη θρησκεία που βλέπουμε στις εκκλησίες. Ξαναπήγα πολλές φορές από τότε. Είχα μια δεύτερη τρομερή εμπειρία στο Άγιο Όρος. Όταν πέθανε ο μπαμπάς μου, ήμουν εκεί κι ο τρόπος που μου το είπαν έχει χαραχτεί στο μυαλό μου.
Αν το μπλέξεις όλο αυτό με την ιστορία της απεξάρτησης μου από το αλκοόλ, θα δεις πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της ανώτερης δύναμης. Για μένα είναι ο Χριστός, για άλλον μπορεί να είναι ο Μωάμεθ.
-Πώς γίνεται ένας άνθρωπος που είναι τόσο κοντά στο Άγιο Όρος, μια τόσο παραδοσιακή κατάσταση στον χώρο της εκκλησίας, ταυτόχρονα να εκφράζει τόσο προοδευτικές και ξένες προς τον χώρο της εκκλησίας απόψεις;
Γιατί το λέτε αυτό; Κατ΄αρχήν, το Άγιο Όρος είναι διαφορετικό από την εκκλησία. Είναι συντηρητικό ως προς το κομμάτι διατήρησης της παράδοσης. Αυτό δεν θα πει ότι δεν έχει μυαλά τα οποία είναι εξαιρετικά σύγχρονα. Αν διαβάσεις τον πατέρα Παϊσιο, δεν γράφει συντηρητικά πράγματα. Έχει πολύ προοδευτικό λόγο. Η ανοχή που διδάσκει το Άγιο Όρος και που τη συναντάς εκεί, δεν είναι καθόλου συντηρητική άποψη. Συντηρητική άποψη είναι “ή είσαι μαζί μου ή δεν είσαι τίποτα”. Επίσης, δεν θεωρώ ότι υπάρχει αντίφαση. Το ότι σέβομαι κι εκτιμώ το θείο, λειτουργεί σαν αποκούμπι για μένα.
Αυτή η ανώτερη δύναμη που εκφράζεται από τους μοναχούς, τους παπάδες, εμένα μου δίνει μια ξεκούραση.
-Πιστεύετε στο Θεό; Αναφέρετε συνεχώς την ύπαρξη μιας ανώτερης δύναμης. Ποια είναι αυτή για εσάς;
Δεν ξέρω ποια είναι ακριβώς αυτή η δύναμη αλλά ξέρω ότι υπάρχει σίγουρα. Από εκεί και πέρα, δεν το συζητάω. Οι διερευνήσεις οι θρησκευτικές, οι θεολογικές κι οι αγιολογικές ποσώς με αφορούν. Εμένα με ενδιαφέρει κι έχω συνειδητοποιήσει ότι υπάρχει όντως μια ανώτερη δύναμη και δεν μπορεί να μου το βγάλεις αυτό από το μυαλό.
-Στις δύσκολες στιγμές της ζωής σας που καταφεύγετε;
Όταν πέθανε η γυναίκα μου, είπα, Θεέ μου, θέλω να διαβαστεί η εξόδιος ακολουθία. Δεν είπα Μωάμεθ γιατί είμαι χριστιανός. Στη δύσκολη στιγμή, ανατρέχεις σε αυτό που λέγεται ανώτερη δύναμη κι αυτή την ανώτερη δύναμη μόνο μέσα σου μπορείς να τη βρεις. Μπορεί εγώ να επικοινωνώ με αυτή την ανώτερη δύναμη οπουδήποτε, μέσα σε ένα λεωφορείο, ή μπορεί να απομονώνομαι. Να πάω σε ένα ψηλό βουνό και να φωνάζω Θέε μου που είσαι, γιατί με εγκατέλειψες; Αυτά, όμως, μόνος σου θα τα βρεις. Αλλιώς, πηγαίνεις στην εκκλησία, παρακολουθείς τη λειτουργία, σταυροκοπιέσαι και είσαι ευχαριστημένος.
-Κύριε Μπουτάρη, ποιο είναι το όραμα σας για τη Θεσσαλονίκη;
Το όραμα είναι πολλαπλό. Το ένα είναι να καταφέρουμε να κάνουμε τη διοίκηση του δήμου μια μηχανή που λειτουργεί για την εξυπηρέτηση του κόσμου, άσχετα με το ποιος είναι δήμαρχος. Το δεύτερο είναι να κάνουμε την Θεσσαλονίκη μια πόλη οι κάτοικοι της οποίας θα συμμετέχουν περισσότερο στα κοινά. Προωθούμε ένα πρόγραμμα τώρα “Αγαπώ την πόλη μου, υιοθετώ τη γειτονιά μου” για να κάνουμε τους ανθρώπους να φροντίζουν τη γειτονιά τους. Φιλοδοξώ η Θεσσαλονίκη να γίνει πόλη στην οποία οι πλούσιοι δεν θα χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους και θα μπαίνουν στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Δεν αναλάβαμε το δήμο για να διαχειριστούμε απλά την κατάσταση. Το θέμα είναι να την αλλάξουμε.
πηγη http://orthodoxia.info/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου