Οι σύγχρονοι αγρότες παίζουν την τεχνολογία στα δάχτυλα. Μπροστά στο
PC τους βλέπουν ιπτάμενες συσκευές να πετούν πάνω από τα αμπέλια
τους και να τους δίνουν μέσω των δεκάδων αισθητήρων που διαθέτουν πληροφορίες για τη θερμοκρασία και την υγρασία. Ετσι, γνωρίζουν ανά
πάσα στιγμή πότε πρέπει να το ποτίσουν ή να το ψεκάσουν.
Δεν πρόκειται για μια εικόνα από το μέλλον. Συμβαίνει δίπλα μας. Στο
Κιάτο Κορινθίας, 51 αγρότες, μια ελίτ αμπελουργών, συγκρότησαν την
πιο σύγχρονη αγροτική ομάδα, που συγκρίνεται μόνο με τις κορυφαίες
της υφηλίου. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο ενοποιημένο αμπελώνα
επιτραπέζιου σταφυλιού στην Ελλάδα 1.900 στρεμμάτων, με πλήρη καθετοποιημένη παραγωγή -από το χωράφι ως το σούπερ μάρκετ- και
στόχους ποιοτικά προϊόντα και μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Η Πήγασος Αγροδιατροφή Α.Σ. δημιουργήθηκε το 2010 από 7 παραγωγούς.
Για τον λόγο αυτόν βαφτίστηκε «7Grapes». Τα σταφύλια της ομάδας, που καλλιεργούνται στην Πελοπόννησο, στη Θεσσαλία και την Κεντρική Μακεδονία, εξάγονται 100% και πωλούνται απευθείας σε σούπερ μάρκετ του εξωτερικού: Marks & Spencer, Waitrose, Sainsbury’s, Tesco, Co-op, Aldi, Delhaize κ.ά.
Η εταιρεία συμμετέχει στο πιο σύγχρονο διεθνές πρόγραμμα για την υιοθέτηση ενός βιολογικού τρόπου καλλιέργειας χωρίς δραστικές ουσίες, λαμβάνοντας τεχνογνωσία από τον κολοσσό Bayer. Την πρωτοβουλία των παραγωγών έχει ο κ. Μάρκος Λέγγας, με μεταπτυχιακές σπουδές στην Τεχνολογία Τροφίμων, στη Διοίκηση Ποιότητας και πείρα σε μεγάλες εταιρείες τροφίμων του εξωτερικού.
Ο αναβρασμός που επικρατεί στην αγορά εξαιτίας των capital controls δεν έχει αγγίξει την εταιρεία. «Μα τι λέτε;», αναρωτιέται ο κ. Λέγγας, «τα σούπερ μάρκετ μάς ζήτησαν ως προϋπόθεση για να συνεργαστούν μαζί μας να τους υποβάλουμε τρία διαφορετικά σενάρια (σ.σ.: risk management) για τον τρόπο που θα τους προμηθεύσουμε αν παρουσιαστεί πρόβλημα. Βαδίζουμε με πλάνο και οργάνωση. Μην ξεχνάτε ότι ξεκινήσαμε στη χαραυγή της κρίσης».
Η Πήγασος Αγροδιατροφή Α.Ε. επιδιώκει την αύξηση της παραγωγής και των εξαγωγών µε την ενσωµάτωση και την εκπαίδευση νέων παραγωγών από την Κορινθία, την Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα. Αρωγός και συνεργάτης της εταιρείας είναι η Τράπεζα Πειραιώς η οποία, στο πλαίσιο εφαρμογής του προγράμματος συμβολαιακής γεωργίας, ενισχύει έμπρακτα την πρωτογενή παραγωγή με βέλτιστες χρηματοδοτικές λύσεις των καλλιεργειών τους.
Η πρότυπη µονάδα τυποποίησης και συσκευασίας σταφυλιού στο Κιάτο Κορινθίας είναι δυναμικότητας συσκευασίας 4.500 τόνων επιτραπέζιων σταφυλιών και µακράς αποθήκευσης 1.500 τόνων. Για το 2016 έχει προγραμματιστεί η φύτευση νέων ποικιλιών σταφυλιών µε σκοπό την επιμήκυνση της εξαγωγικής περιόδου. Στόχος της ομάδας είναι ένα στα
τέσσερα σταφύλια που καταναλώνονται στο εξωτερικό να είναι ελληνικό! Δεύτερος στόχος είναι μέχρι τον Σεπτέμβριο η Πήγασος να είναι η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα με περιβαλλοντική πιστοποίηση προϊόντος.
Οι καλλιέργειες της «μόδας»
Τι θα πρότεινε ο κ. Λέγγας σε κάποιον νέο ο οποίος εξαιτίας της ανεργίας
θέλει να στραφεί στη γη. Θα τον ενθάρρυνε να ασχοληθεί με τις καλλιέργειες
της «μόδας», όπως είναι το ιπποφαές, τα ακτινίδια ή το γκότζι μπέρι;
«Ανησυχώ ότι θα εξελιχθεί σε φούσκα αυτή η τάση. Εχουμε κλίμα, νερό, πάρα πολύ καλά χώματα και πάρα πολύ δυνατά προϊόντα. Εχουμε το λάδι, την
ελιά, το σταφύλι και άλλα φρούτα. Το ξέρετε ότι η Ελλάδα είναι από τις
τυχερές χώρες που δεν θα επηρεαστούν πολύ από την κλιματική αλλαγή λόγω των ορεινών όγκων και της μεγάλης ακτογραμμής της; Προτείνω αμπέλι και πάλι αμπέλι. Δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό. Οπως έγραψε και ο Ελύτης, “αν αποσυνθέσεις την Ελλάδα, στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, ένα αμπέλι και ένα καράβι. Που σημαίνει: με άλλα τόσα την ξαναφτιάχνεις”. Ολα τα έχουμε. Αυτά που λείπουν είναι η σταθερή ποιότητα και αξιοπιστία στις ξένες αγορές», υποστηρίζει ο κ. Λέγγας.
Το 90% των εξαγωγών προορίζονται για τη Μεγάλη Βρετανία, ενώ φέτος η Πήγασος θα ξεκινήσει εξαγωγές στη Δανία, στη Σουηδία, στη Φινλανδία
και τη Γερμανία. Η αγορά της Μεγάλης Βρετανίας, σύμφωνα με τον κ. Λέγγα, δεν
είναι η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αγορά αλλά αυτή που πληρώνει καλύτερα. Η μεγαλύτερη είναι η Γερμανία, αλλά δεν πληρώνει το ίδιο καλά. Ο μεγάλος ανταγωνιστής είναι η Ισπανία, που διαθέτει το πλεονέκτημα των φτηνών μεταφορικών αφού είναι πιο κοντά στις μεγάλες αγορές της Ε.Ε. Οι μικροί παραγωγοί από την Κορινθία, με τη σωστή στρατηγική, κατάφεραν μέσα
σε 5 χρόνια να διεισδύσουν απευθείας σε δύσκολες αγορές και να βάλουν το προϊόν απευθείας στο σούπερ μάρκετ.
Πώς το πέτυχαν αυτό; Σημαντικό ρόλο έπαιξε η τοποθέτηση μετεωρολογικών σταθμών σε διάφορα αμπέλια που συλλέγουν στοιχεία από το περιβάλλον (θερμοκρασία, ηλιοφάνεια κ.λπ.), τα οποία επεξεργάζεται ένα λογισμικό πρόγραμμα και μπορεί προβλέψει ενδεχόμενες ασθένειες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μειωθούν οι ψεκασμοί, γεγονός που βοήθησε στη μείωση του κόστους καλλιέργειας.
Στο θετικό αποτέλεσμα συνέβαλε και το διεθνές πρόγραμμα Food Chain Partnership της Bayer που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και 8 χρόνια. Η βασική
ιδέα του προγράμματος είναι ότι για να επιτευχθούν υψηλές προδιαγραφές στο τρίπτυχο προστασία περιβάλλοντος – προστασία καταναλωτή – προστασία γεωργού, μια χημική εταιρεία αναλαμβάνει να βοηθήσει τον παραγωγό, ο οποίος ενδεχομένως δεν έχει τους πόρους ή/και την εκπαίδευση. Σε αυτή τη βάση η Bayer ανέλαβε περίπου 200 projects σε όλο τον κόσμο σε συνεργασία με παραγωγούς, εκ των οποίων 40 επιλέχθηκαν ως good practices. Ενα από αυτά ήταν η συνεργασία με την 7 Grapes – Pegasus Coop, το οποίο μάλιστα παρουσιάστηκε και ως best in class σε παγκόσμια κλίμακα.
Ερ. Ποια ήταν η πιο χρήσιμη συμβουλή που ακούσατε;
Μας είπαν να προσηλωθούμε σε ένα προϊόν και να γίνουμε οι καλύτεροι. Να μην επεκταθούμε σε πολλά. Είχαν δίκιο. Εργαζόμαστε για την αειφόρο καλλιέργεια των αμπελιών. Το ξέρετε ότι οι μεγάλες εταιρείες δεν θα συνεργάζονται στο μέλλον με παραγωγούς που δεν έχουν πιστοποιητικά αειφόρου καλλιέργειας;
Αν δεν κάνουμε κάτι, οι πόροι του πλανήτη θα αρχίσουν να εξαντλούνται μετά το 2025.
Ερ. Αισθάνεστε περισσότερο αγρότης ή επιχειρηματίας;
Αισθάνομαι αγρότης-ακτιβιστής! Το 2015 είναι υποχρεωτική η επιχειρηματικότητα στον αγροτικό τομέα. Οι επαφές με το εξωτερικό μάς ανοίγουν τους ορίζοντες και μας βάζουν σε άλλη νοοτροπία. Συζητάμε με τα σούπερ μάρκετ του εξωτερικού και επιστρέφοντας στην Ελλάδα ακούμε για
νέες φορολογίες στους παραγωγούς. Θεωρούμε δίκαιο να φορολογηθεί ο παραγωγός. Αλλά με ισονομία και δίκαια κριτήρια.
Πηγή: newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου